Business model canvas

Masterclass Value Proposition Design - @YESDelft (Engelstalig)

  • do 10 okt. 2019 / 13:30 - 19:00

Having a solid, short & memorable value proposition, you will be able to explain to anyone in one sentence what you are doing.

Bekijk workshop Plaats voor 2 deelnemers

Het business model canvas is een handige strategische en visuele tool die gebruikt kan worden om een eerste toets te doen op het businessmodel. Het canvas bestaat uit 9 onderdelen. Het is de bedoeling dat je ieder onderdeel in kunt vullen en dat ze onderling kloppen. Enkel dan heb je een businessmodel om mee aan de slag te gaan.

Benodigdheden
– Een template voor het business model canvas
– Post-its (optioneel)

Aan de slag

  1. Wanneer je het canvas met meerdere personen in wil vullen, zorg dan voor een grote geprinte versie van het template. Mocht je beschikken over een beamer, dan kun je het template beamen op de muur en de verschillende onderdelen met post-its.
  2. Vul ieder onderdeel van het canvas in. Doe dat in de volgende volgorde:
    1. De Value Proposition: Welke onderscheidende toegevoegde waarde biedt jouw oplossing aan de klant?
    2. Customer segments: Wie is de doelgroep die je wil benaderen?
    3. Customer relationship: Op wat voor manier heb je contact met jouw klanten?
    4. Distribution Channels: Op wat voor manier verkoop je jouw oplossing aan je klanten?
    5. Key activities: Wat zijn de belangrijkste activiteiten van jouw onderneming om de waardepropositie te creëren?
    6. Key resources: Wat zijn de belangrijkste middelen die nodig zijn om de waardepropositie te realiseren?
    7. Key partners: Met wie ga je samenwerken?
    8. Cost structure: Hoe ziet je kostenstructuur er uit?
    9. Revenue stream: Hoe zit je verdienmodel in elkaar?
  3. Neem de tijd voor het invullen van het canvas en denk niet te licht over de onderdelen.
  4. Documenteer het resultaat.
Wanneer
Je gebruikt het business model canvas om je concept en idee door te vertalen naar een eerste versie van een business model.
Beoogd effect
Een eerste validatie op de zakelijke potentie van je concept op idee.
Uitkomst
Een visuele weergave van een businessmodel.
Duur
120 tot 240 min.
Aantal personen
2 tot 4