Interviewen

Masterclass Interview Techniques - @YES!Delft (Engelstalig)

  • wo 23 okt. 2019 / 13:30 - 19:00

You will unveil the greatest pains of your customer and their most wanted hopes while learning about the job your customer wants to get done.

Bekijk workshop Plaats voor 2 deelnemers

Wil je inzichten ophalen bij een klant, toekomstige gebruiker van een product of project of een andere stakeholder dan is interviewen een goede methode. Met een goed interview kun je allerlei inzichten ophalen en heb je de ruimte om door te vragen.

Wil je een aanname valideren dan doe je dat niet met een interview, maar met een validatie.

Een aantal regels voor een goed interview:

  • Focus niet op toekomstig gedrag, maar op eerdere ervaringen.
    • De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Mensen zijn ijdele dieren en zullen bij intentie vragen zichzelf altijd positiever en gedisciplineerder opstellen dan in het echt. Vraag daarom bij een goed interview nooit naar de intentie van iemand, maar vraag naar eerder vertoond gedrag. Wil je bijvoorbeeld leren over het sportgedrag van een persoon, vraag dan niet “Hoe vaak sport jij in de week?”. Dikke kans dat je dan namelijk een positiever getal krijgt dan daadwerkelijk het geval is. Probeer dan te focussen op gedrag uit het verleden “Wanneer ben je voor het laatst gaan sporten?”. De persoon zal dan ook terugdenken aan de laatste keer, dit moment zal meer gaan leven en jij kunt vragen om daar meer over te vertellen en in te verdiepen. Concrete voorbeelden leiden tot waarheidsgetrouwe en gedetailleerde inzichten.
  • Voorkom leidende of gesloten vragen
    • Antwoorden op een leidende of gesloten vraag is eenvoudig. Het voorkomt ook dat de persoon die jij interviewt na gaat denken, iets dat je juist wel wil stimuleren. Stel dus altijd open vragen en vraag daar op door.
    • Voorbeeld van een leidende vraag: “Gebruik je het liefst een klopboor, decoupeerzaag of schroefboormachine tijdens het klussen?”
    • Voorbeeld van een open vraag: “Wat is het gereedschap dat je het meest gebruikt tijdens het klussen?”
  • Praat niet, maar luister (stiltes zijn te gek)
    • Wij hebben als mens de neiging om stiltes op te vullen door te praten. Probeer bij interviews na een antwoord niet direct door te vragen, maar wacht gerust even. Grote kans dat de persoon verder gaat praten en dieper op een onderwerp in gaat.
  • Focus niet op een oplossing, maar op een probleem
    • Je wil tijdens een interview inzichten ophalen, niet een eerste idee gaan pitchen. Daarom is het belangrijk inzicht te krijgen in wat precies onderliggende behoeften, problemen en gedragingen zijn. Focus daarom op problemen en behoeften. Vraag daar op door.
  • Stel waarom vragen
    • Vraag de waarom vraag opnieuw en opnieuw.

Benodigdheden

  • Pen en papier
  • Camera (optioneel)
  • Geluidsrecorder (of opnemen met mobiele telefoon)

Aan de slag

  1. Zorg voor een goede ruimte waar je niet gestoord wordt.
  2. Zorg dat je afspraken hebt met mensen die je wil interviewen.
  3. Ben je met 2 personen, zorg dan voor een goede rolverdeling. De 1 notuleert en de ander stelt de vragen. Je mag hier tijdens het gesprek uiteraard gerust van afwijken.
  4. Zorg voor een goed interviewscript. Ook hier mag je van afwijken, maar het is fijn om zo’n script te hebben zodat je zeker niets vergeet.
  5. Test eventueel opname apparatuur vooraf.
  6. Houd je interview en let op de regels voor een goed interview.
  7. Loop aan het eind je script nog eens door om te kijken of je niets vergeten bent te vragen.
  8. Noteer direct na afloop de belangrijkste bevindingen.
Wanneer
Je interviewt wanneer je inzichten wil krijgen in de behoefte en gedragingen van een specifiek persoon of van een specifieke doelgroep. Wil je een specifieke vraag, bijvoorbeeld ja of nee vraag, voorleggen, dan kun je dat doen met een survey. Een interview zet je in om nieuwe dingen te ontdekken.
Beoogd effect
Nieuwe inzichten rondom de gedragingen, problemen en behoeften van personen.
Uitkomst
Inzichten
Duur
60 tot 120 min.
Aantal personen
vanaf 2